Jos puutut toisten asioihin ja sitten kärsit
siitä jollain tapaa, vaikka taloudellisella tappiolla tai maineen menetyksellä,
tekeekö se sinusta hurskaan tai pyyteettömän hyväntekijän – kelpoisen
Jumalan edessä. Kannatko tappiosi ylväänä, hammasta purren, ja olet kutsumuksesi
toteuttaja?
Mielestäni
tällainen ei oikein toimi. Mitä voidaan tulkita ”kärsimykseksi,” sellaiseksi,
josta Kristuksen nimen tähden kärsitään? Sillä …mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö… (1.Pt.4:16).
Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sen tähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin (1.Pt.4:15).
Sekaantuminen toisten asioihin on kyseenalaista, nykyään jopa rikollista. Voisiko huomauttaa - kopauttaa hiljaa olalle, jos joku on eksymässä tai vaara uhkaa. Niin. Mitäpä se
minulle kuuluu, oppikoon, jos ei, niin kantapäittensä kautta! Raamatussa tähän
on varoitus sille, joka jättää sanomatta tai tekemättä, kun siihen on oikeasti
aihetta: …jos joku tavataan jostakin
rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja
ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen (Gal.6:1). Sen, joka voi huomauttaa toiselle, tulee nähdä omassa
elämässään mahdollisuuden sortua samoihin ikävyyksiin. Jos ei tätä ymmärrä, ei
voi ojentaa toista ihmistä!
*
Toisten
kuormien kantaminen ei onnistunut Sodomassa. Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja
huoleton lepo… mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut (Hes.16:49,50). Siellä oli kaikki hauskaa ja runsasta.
Entäs
sitten tämä: Kantakaa toistenne kuormia,
ja niin te täytätte Kristuksen lain. (Gal.6:2). Kun
ihminen elämän kipujensa kanssa on, rinnallakulkija ryhtyy auttamaan, siis ”kantamaan”.
Se ”kantaminen,” jota tässä tarkoitan, riippuu heidän sisäisyytensä tiloista. Avuntarvitsija itse ahdingossaan tuskin jaksaa kantaa "rinnalla-kantajaa”.
*
Tosiaan
on hyvä tuntea omat kipunsa, tapansa, ja tietää mitä itse on. Elämän
kokemukset ja traumat tekevät meistä joistakin lähes rampoja, elämme vaille
jääneinä. Olemme kuitenkin yksilöitä, erilaisia, monennäköisiä.
Kaiken tunteva Jumala kuitenkin tietää vinoutumat, joihin sorrumme.
Tämähän on hidas ja ajoittain kivuliaskin prosessi itse kunkin kohdalla. Jos
siihen suostuu. Tätä käsittääkseni on oman taakan kantaminen.
Ajattelen
rukous- ja sielunhoitotilannetta. Rinnalla kulkijana "meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä
elää itsellemme mieliksi. Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen
parhaaksensa, että hän rakentuisi." (Rm.15:1-2). Ai miten niin? Toisen
rakentumiseksi ei kerätä hyvä-minä-pisteitä.
Pitäisikö osata kysyä itseltään tuottaako avunantoni Kristuksen
nimen kunniaksi, tai tarvitseeko tuo juuri minun tietämystäni. Voi miten vaikeata tämä on! Toisaalta on mahdollisuus yhdessä kasvaa
uskossa – ilman läheisriippuvuutta. Paavali kertoo itsestään, rinnallakulkijana,
miten hän oli mm. juutalainen juutalaiselle (1.Kor.9:20),
ja toisaalla muistuttaa …olkaa
pitkämieliset kaikkia kohtaan (1.Tes.5:14). Tarkoittaisiko se suurpiirteisyyttä toisen esimerkiksi luonteen takia.
Kyllä
meidän tulee huolehtia toisistamme, "kohottaa oksaa", nähdä toisemme. Se on
tahtoa ja halua rakastaa teoilla.
Me kaikki kaipaamme rinnallakulkijaa.
Me kaikki kaipaamme rinnallakulkijaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti